Mange rygere har et stærkt ønske om at blive fri for deres rygevane. Der er et livsfarlig, vedvarende og dyr afhængighed af nikotin. Her kan du læse, hvordan du kvitter tobakken, og hvilket skønt liv der venter dig, når du bliver fri.

Hvordan stopper man med at ryge? Een af de ting, mange danskere kæmper med, er hvordan man kan kvitte tobakken. Hvis du er blandt dem, der har et ønske om at holde; glæd dig over, at løsningen er nær! Hvis du læser denne artikel til ende, og er enig i hvad der står, bliver du helt sikkert smøgerne kvit. Her får du grundelementerne til at blive røgfri

  • Find motivationen
  • Forstå hvad du lider af
  • Afliv myterne
  • Stop med at ryge

Find motivationen

Det vigtigste spørgsmål at stille sig selv er følgende:

Ønsker du virkelig at blive røgfri? Du skal være besluttet på at holde.

Mange rygestopsforsøg fejler på, at du som person ikke er fuldt ud motiveret til at stoppe med rygning. Hvis du ikke har et oprigtigt, stærkt ønske om at holde med at ryge, kan denne artikel heller ikke hjælpe dig. Men hvis svaret er “Ja“, så læs videre. Hvis du tænker “Jeg ser hvad tippet gør ud fra, før jeg beslutter om du vil holde med at ryge” virker det heller ikke. Du skal være besluttet på at holde. Og så skal du læse videre.

Her finder du ingen skræmmebilleder

Jeg vil ikke her male et billede af de helbredsmæssige konsekvenser at ryge. Jeg vil ikke fortælle dig cancerstatistikker, vise billeder af sorte lunger, eller skrive advarsler med store, sorte bogstaver. Rygere læser disse ting, men det betyder ingenting, for de er afhængige af et rusmiddel. Jeg vil blot sige én ting til dig: Der er ingen – ingen – fordele ved at ryge.

Der er ingen fordele ved at ryge.

Du er afhængig af nikotin

Som ryger kalder du dig måske fast ryger, selskabsryger, festryger, lejlighedsryger eller komfortryger. Det er ligemeget. Du er ryger. Du ryger ikke, fordi det er hyggeligt, fordi det minimerer stress, eller fordi dine fingre skal have noget at tage sig til. Du ryger af een grund, og een grund alene. Du er afhængig af nikotin. Nikotin er et afhængighedsskabende rusmiddel, og du er afhængig af det. Det er derfor, at du stadig ryger. Det er ligegyldigt om du ryger pibe eller smøger, tygger nikotintyggegummi, e-cigaretter eller andet.

Du er afhængig af nikotin. Nikotin er mere afhængighedsskabende end heroin.

For at blive røgfri er du nødt til at forstå dette – det er nøglen til at komme videre. Men når du forstår, at du er afhængig af et rusmiddel, så forstår din hjerne også de næste afsnit, som er afgørende for, at du holder med at ryge. Sæt dig derfor tilbage og tænk over, at du er afhængig af et rusmiddel, og at det er nu, at nu skal til at slippe denne afhængighed. Hvis du ikke ser dig som afhængig, kan du ikke holde – og så behøver du ikke læse videre.

Men hvis du forstår, og tror på, at du er afhængig, så lad os aflive et par myter, som holder dig fra at blive fri.

Myte #1: Det er svært at holde med at ryge

Faktum er, at det ikke er svært at holde med at ryge. Hvis man ser på de fysiske abstinenser du vil få de første få uger, når du holder helt med at ryge, er de rent fysiologisk ikke til at måle.

Faktum: Det er ikke svært at holde med at ryge.

Der er ingen forhøjet puls, intet forhøjet blodtryk, ingen højere temperatur eller lignende. Det er udelukkende din afhængighed, der fortæller dig, at du skal ryge, og fortæller dig løgne som

  • Det er hyggeligt at ryge (nej, det er ikke)
  • Det er svært (nej, det er ikke)
  • Jeg bliver sur/agressiv/svær at være sammen med/stresset når jeg ikke ryger (nej, det er din afhængighed, der skaber disse symptomer)

Jeg holdt selv efter 20 år, og mærkede, at dette punkt var sandt. Jeg startede med at ikke ryge en dag, og fandt ud af, hvor nemt det var. Alle rygere, der er blivet fri, vil fortælle dig, at det ikke var så svært, som de troede. Jeg fortæller dig en ting mere: Det er nemt.

Myte #2: Det handler om viljestyrke

Det handler heller ikke om, hvor meget viljestyrke du har. Du kan ikke knuge næverne og sige: Jeg VIL holde med at ryge! Det virker ikke. Du skal stoppe fordi du forstår.

Faktum: Du skal ikke holde med at ryge, fordi du vil. Du skal holde med at ryge, fordi du forstår.

Hvorfor? Fordi viljestyrke fluktuerer – den varierer. Din bedste vens bryllup, du vinder i lotto, du mister dit job, du skændes med din partner eller vælter på cykel. I alle de situationer, livet byder på, varierer din viljestyrke. Det er her, afhængigheden bryder ind og siger til dig: “Du har fortjent en smøg nu”. Det er derfor, du ikke må basere dit rygestop på viljestyrke.

Myte #3: Du må ikke være sammen med rygere

Du behøver ikke at undgå rygere, tale ned om dem, undgå røgfyldte værtshuse, eller stoppe med at tale med dine tidligere rygevenner fra arbejdet! Du må gerne gå i byen, være sammen med andre, der ryger.

Faktum: Du må gerne være sammen med andre rygere. De afgør ikke, om du starter igen. Det gør du.

Giv andre lov til at ryge hjemme ved dig, hvis de plejer at gøre det. Hvis du plejer at drikke øl, så fortsæt med at drikke øl. Hvorfor? Fordi disse ting ikke afhænger af, om du kan holde med at ryge, men at du forstår, hvad der er på spil.

Jeg er klar. Hvordan bliver jeg røgfri?

Du skal altså ikke ville, men forstå. Forstå hvad? At

  • Du er afhængig af nikotin
  • Du kan ikke stoppe ved din vilje, men ved at forstå, hvad der står her
  • Der ikke er nogen vej ud andet end at holde helt. Der er ikke noget der hedder lejlighedsrygning eller festrygning. Der er ikke noget, der hedder en cigar nytårsaften. Det er 100% slut med at ryge og røre nikotin.
  • Det er nemt at holde med at ryge.

Hvordan bliver jeg så fri?

Hvis du har læst så langt som her, er du snart ikkeryger.

Du er snart ikke ryger

Så skal du ryge din sidste cigaret, og aldrig røre tobak igen. Fordi du ved, at du har været afhængig af et giftstof, og ikke vil tilbage.

Tip: Du skal de næste 3 uger bede folk omkring dig, der ryger, ikke at have tobak liggende fremme, når de er væk. Efter dét kan du fortsætte med at leve som du plejer.

Anbefalet læsning

Mere du kan blive