Føler du dig stiv som et bræt? Kunne du tænke dig evnen til at udføre bade hverdagens og sportens fysiske udfordringer? Så er gode råd gratis – det er faktisk muligt at blive smidig på en nem måde.

Her kan du læse mere om, hvordan du kan blive mere smidig, og hvilke trin du helt konkret skal tage for at komme i gang.

smidig ryg

At være smidig betyder, at du er i stand til at udføre hverdagens gøremål og bruge din krop normalt. Det kan også betyde, at du er i stand til at udføre mere svære øvelser – afhængigt af dit ambitionsniveau.

Hvad vil det sige at være smidig?

At være smidig betyder, at du:

  • er i stand til at udføre dagligdagens almindelige bevægelser som fx. at tage tøj på, løfte indkøbsvarer, binde dine sko og dreje hovedet.
  • kan udføre fysiske øvelser i forbindelse med sport. Her afhænger din smidighed af dit niveau og hvor smidig, du ønsker at være.

Smidighedens modsætning er kroppens stivhed, der indtræder, når du ikke bevæger dig jævnligt nok ud i kroppens yderpositioner.

Hvordan bliver man smidig?

Hvis du går med ønsket om at blive mere smidig er gode råd gratis. Det er nemlig muligt at blive smidig på en række forskellige måder.

For at blive mere smidig er der grundlæggende 3 måder, du kan gribe det an på.

3 metoder til at blive mere smidig på

  1. Bevæg dig mere i hverdagen.
    Det første du kan gøre er at gøre op med dine vaner idag, og begynde at øge din bevægelighed. Det kan fx. være, at du beslutter at cykle på arbejdet istedet for at tage bilen. Det kan også være, at du beslutter dig for nye vaner som at gå en tur hver dag – med eller uden hund. Find selv på nogen nye ting, du beslutter dig for at begynde at gøre hver dag, som kræver, at du bevæger dig lidt mere.
  2. Lav smidighedsøvelser
    Den nemmeste måde at komme i gang med at blive mere smidig på er at indarbejde en rutine i hverdagen, hvor du udfører smidighedsøvelser. Det kan være når du står op, på dit arbejde eller lignende. Der er mange forskellige typer af øvelser du kan tage, fx. disse 5 eller øvelser som jumping-jacks, crab walk eller skulderbro. Det kan også være forskellige strækøvelser, der fokuserer på ryg, læng, ben eller nakke, eller andre dele af din krop, du mener virkelig trænger til det.
  3. Smidighedstræning ved sport o.l.
    Der er en række forskellige sportslige aktiviteter, der alle vil øge din smidighed. Det kan fx. være at begynde at svømme, dyrke yoga eller spille badminton. Det handler mere om at finde den sportsgren, du har lyst til at udøve, end at vælge den helt rigtige disciplin for at blive mere smidig. Det handler om, at du begynder at bruge din krop noget mere.

Din generelle sundhed betyder også noget

Din smidighed har også noget med din generelle sundhed at gøre. En sund livsstil gør dig mindre stiv og mere smidig. Se Hvordan bliver jeg sund?

Gode links

Mere du kan blive