Er du blevet selvstændig, men mangler sparket til at komme igang; så er det måske noget for dig at lave en forretningsplan. Denne artikel er en udvidelse af artiklen Hvordan bliver jeg selvstændig?

En forretningsplan beskriver din vej til succes.

En forretningsplan beskriver den vej du sætter til at opnå succes ved at gå igennem din idé, økonomi, markedsføring og meget mere.

Hvad er en forretningsplan?

En forretningsplan er:

  • Et dokument, du selv udarbejder
  • En form for plan, der beskriver de centrale punkter i at komme i gang
  • Et værktøj du kan bruge til at sælge, din idé
  • En opsamling af de vigtigste idéer og punkter omkring din forretning
  • En måde du kan komme omkring de vigtigste problemstillinger og faldgruber, inden du går igang med at blive selvstændig

Hvordan laver man en forretningsplan?

En forretningsplan laves ved, at du udarbejder et dokument, som beskriver følgende emner

  • Beskriv din idé eller din forretning. Hvad er det præcist, du vil levere? Vær grundig og præcis, og gør det klart og tydeligt, hvad din forretning skal gøre. Det er f.eks. ikke nok at skrive “gøre kunder tilfredse med god service”, men du skal istedet beskrive din ydelse, som fx. “Selv blande, sælge og distribuere en økologisk hundeshampoo”.
  • Lav din mission statement, som består af at besvare spørgsmålet “Hvorfor gør jeg dét her”. Et eksempel kunne være “Give danske hundeejere glade, sunde og velduftende hunde”.
  • Sæt dine mål. Beskriv hvilke milepæle, du vil nå. Det kan f.eks. være: “Være i 30 danske dyrebutikker inden nytår” og “om to år omsætte for en million og have to ansatte”.
  • Lav en salgspitch: Vær parat til at sælge din forretning på 30 sekunder ved at forklare, hvorfor du gør, hvad du gør. Det bør indeholde din idé, din mission og dine vigtigste mål. fx. “GrønPels.dk leverer som de eneste økologisk hundeshampoo til glade hunde over hele Danmark, og vi ønsker at være førende i danske dyrebutikker.”
  • Lav en økonomisk plan. Planen skal indeholder en oversigter over de udgifter, du vil få på kort og lang sigt, og hvor disse midler skal komme fra. Der skal også være et budget for hvilke indtægter, du regner med at få ind, så du allerede nu kan se et regnskab for dig, og hvordan du kommer til at leve af det.
  • Lav en markedsføringsplan. Skal du have en hjemmeside? Skal du lave trykt materiale, radioreklamer eller noget helt tredje? Beslut dig for, hvordan dine kunder skal finde dig.
  • Planlæg din organisation. Beskriv, hvem der skal gøre hvad, hvis du ikke er alene om det. Hvem står før at hente ingredienser til din hundeshampoo? Hvem kører ud og sælger til butikkerne? Hvem laver hjemmesiden? Hvem laver regnskab og administration?